Sluit deze melding

Stichting OOM maakt gebruik van cookies

Deze website maakt gebruik van cookies. Voor meer informatie verwijzen we u naar onze Cookie Policy.

OOMNieuws

Zo stimuleer je de leercultuur in je bedrijf

Een krachtige leercultuur in je bedrijf draagt bij aan continue verbetering en innovatie. Maar hoe creëer je een cultuur waarin jij en je medewerkers voortdurend blijven leren?

Een leercultuur is simpel omschreven een organisatiecultuur waarin leren en werken samengaan. Een leercultuur is dus meer dan het hebben van een opleidingsplan en het verzorgen van een cursus voor je medewerkers. Het gaat om een organisatiecultuur die leren stimuleert. Om uitingen van gedrag en patronen binnen een organisatie die het leren bevorderen.

Concurrentievoordelen

Als bedrijf probeer je continu in te spelen op nieuwe technologie, informatie en producten. Ontwikkelingen volgen zich snel op. Dat vraagt vaardigheden en flexibiliteit van je medewerkers om met de veranderingen in hun werk om te gaan en te blijven leren. Bovendien draagt een organisatiecultuur die leren stimuleert, bij aan continue verbetering en innovatie. Daarmee kun je als bedrijf concurrentievoordelen behalen

10 tips om de leercultuur in jouw bedrijf te stimuleren:

  • Laat je medewerkers periodiek van taak wisselen, zo blijft iedereen leren en blijft het werk afwisselend.
  • Stimuleer kennisuitwisseling in je bedrijf. Vraag medewerkers na een cursus bijvoorbeeld om een presentatie voor collega’s te houden.
  • Bepreek met eventuele leidinggevenden het belang van een leercultuur en vraag hen leerprocessen te stimuleren.
  • Vraag een of enkele medewerkers om scholingsambassadeur te zijn en in de gaten te houden welke interessante vakinhoudelijke cursussen er in de regio worden aangeboden.
  • Gaat een medewerker een cursus doen? Vraag hem hoeveel tijd hij hiervoor nodig heeft en plan die samen in.
  • Vraag oudere medewerkers om jongere te begeleiden.
  • Zeg nooit een training af om dat het te druk is.
  • Toon interesse als een medewerker terugkomt van een cursus of training.
  • Zorg dat medewerkers niet bang zijn om een foutje te maken. Grijp een foutje aan als leermoment.
  • Een open deur, maar het gebeurt nog te weinig: maak van opleiding een terugkerend agendapunt bij functioneringsgesprekken.

Sparren over de leercultuur in jouw bedrijf?

Neem contact op met je regiomanager.