Sluit deze melding

Stichting OOM maakt gebruik van cookies

Deze website maakt gebruik van cookies. Voor meer informatie verwijzen we u naar onze Cookie Policy.

OOMNieuws

Jongeren werven

Stel, u heeft een vacature. Hoe kunt u hiermee ook jongeren bereiken? Wat kunt u, in aanvulling op wat u normaliter doet, doen om jongeren te werven?

Veel bedrijven hebben standaardprocedures om vacatures bekend te maken. Personeelsadvertenties in kranten en bladen, een aankondiging op de eigen website… Maar wat als u daarmee niet de gewenste respons van jongeren krijgt? TechKnow, het trendrapport over jongeren van TechniekTalent.nu, geeft tips om deze doelgroep te benaderen en in uw bedrijf te laten werken. Wat kunt u doen en wat beter laten?

Doen:

  • Gebruik sociale media. Informeer jongeren via Hyves en Facebook over uw vacature en vermeld deze in het profiel van uw organisatie dat u aanmaakt op LinkedIn.
  • Werk samen met relevante opleidingen in uw regio. Dat helpt uw bedrijf verder op zowel korte als lange termijn. Uit onderzoek blijkt dat leerlingen die via (snuffel)stages in aanraking komen met techniek eerder geneigd zijn daarin een beroep te kiezen.
  • Kijk op www.techniektalent.nu voor praktische tips om mensen te interesseren voor de technische sector. Van het organiseren van een open huis tot tips over 1- op 1-communicatie met jongeren.

Laten:

  • Ga er niet vanuit dat jongeren uw online vacature vanzelf wel vinden. Vraag andere jongeren uw vacature binnen hun eigen netwerk - zowel online (sociale media) als offline (sportvereniging, school, uitgaan) - te verspreiden.
  • Jongeren willen geen maandenlange sollicitatieprocedure. Probeer deze zo kort mogelijk te houden.
  • Laat niet alleen blije gezichten zien; jongeren zijn kritisch op het beeldmateriaal en zijn op zoek naar authenticiteit.

Wilt u meer weten over jongeren van nu? Lees TechKnow. Vraag een gratis exemplaar op www.techknow.nu.